بدن ما به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی در اندازه‌های مختلف و در زمان‌های متناوب نیاز دارد. بخش قابل توجهی از این املاح از طریق غذای روزانه جذب بدن می‌شود. تغییر سبک زندگی و گاهی مشغله‌های روزمره زندگی باعث می‌شد املاح و ویتامین‌های لازم به اندازه کافی و در زمان مناسب به بدن نرسد. اینجاست که باید دقت و تمرکز ویژه‌ای بر روی نوع و میزان مصرف ویتامین‌های ضروری بدن داشت. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور مستقیم محسوس نیست بلکه در دراز مدت باعث بروز عواض و بیمارهایی می‌شود که گاها درمان یا جبران عوارض ناشی از آن به مدت‌ها زمان و هزینه‌ بسیار نیاز دارد، سوای این که فرایند بیماری و درمان هیچ بیماری خوشایند نیست و تاثیرات روحی روانی خاص خود را نیز به همراه دارد.

برای مثال کمبود کلسیم در بدن می‌توند به پوکی استخوان منجر شود. عارضه‌ای که در بسیاری از مواقع بازگشت‌ناپذیر است. کمبود کلسیم در کوتاه مدت قابل تشخیص دقیق نیست و علائم آشکاری ندارد اما در بلند مدت می‌تواند بر روری بافت استخوانی، داندان‌ها و حتی هورمون‌های داخلی بدن تاثیر زیای بگذارد. لبنیات و سبزیجات مهمترین منابع طبیعی تامین کننده کلسیم هستند و اصلی‌ترین علت کمبود کلسیم بدن عدم مصرف منظم و پیوسته محصولات لبنی و سبزیجات باکیفیت طبیعی است. کمبود عناصر غنی در مواد غذایی یکی از عارضه‌های تولید صنعتی و ماشینی است. گاهی شیر و سایر لبنیات در حداقلی از عناصر مهم حیاتی هستند.

 

مواد مغذی معدنی چیست و چه اهمیتی در رژیم غذایی دارند؟

مواد مغذی معدنی عنصرهای غذایی هستند که معمولا و به طور رایج در هر رژیم غذایی وجود دارند و تامین کننده اصلی گروه هفت‌گانه عناصر مغذی شامل  کلسیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم، کلر، و منیزیم هستند. در کنار این موارد به ویتامین‌ها نیز باید اشاره کرد چرا مواد مغذی می‌تواند شامل ویتامین‌ها و عناصر ذکر شده باشد. مواد مغذی را به دو دسته کلی مواد مغذی اصلی و مواد مغذی غیراصلی یا فرعی تقسیم می‌کنند. اساس این تقسیم‌بندی در میزان ضرورت نیاز بدن انسان به این مواد است.

کلسیم از سایر مواد مغذی به‌واسطه تاثیری که در رشد کودکان و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان دارد معروف و شناخته‌شده‌تر است. لبنیات و غلات از مهمترین منابع طبیعی کلسیم هستند و علارغم در درسترس بودن این دو گروه مهم مواد غذایی، بسیاری از مردم متاسفانه دچار فقر کلسیم جدی هستند که مکمل‌های طبیعی غذایی می‌تواند جبران‌کننده بسیار مناسبی برای این ماده حیاتی باشد.

فسفر نقش بسیار مهمی در رشد، ترمیم و عملکرد مغز، غشای سلولی و تامین انرژی بدن دارد. فسفر مورد نیاز بدن معمولا از طریق پروتئین‌ خصوصا گوشت سفید و غذاهای دریایی بدست می‌آید. معمولا اگر سوء تغذیه شدیدوجود داشته باشد کمبود این ماده غذایی نیز در بدن وجود خواهد داشت. سدیم در نمک خوراکی به وفور یافت می‌شود و معمولا در اکثر افراد با رژیم غذایی نامناسب مقادیر بالای سدیم وجود دارد که برای بدن مضر است. پتاسیم می‌تواند اثر سدیم اضافه در بدن را خنثا کند. این ماده مغذی در بسیاری از میوه‌ها خصوصا سیب و موز موجود است.

منیزیم ماده مغذی دیگری است که کمبود آن می‌تواند به دلیل تاثیر مهم این عنصر در فرایندهای بیوشیمیایی مانند کنترل‌های عضلانی، تکانه‌های عصبی، کنترل قند و فشار خون تاثیرگذار باشد. منیزیم در غلات کامل و همچنین حوبات که ارگانیک کشت می‌شود وجود دارد اما متاسفانه پایش صنعتی غلات در سالهای اخیر باعث شده است که محصولات غله‌ای تولید شده در حداقلی از این عنصر مهم باشند و علارغم مصرف غلات همچنان بدن آنها با کمبود منیزیم مواجه باشد.

ویتامین چیست؟ چه نقشی در …

واژه ویتامین از دو کلمه یونانی «ویتا» به معنی زندگی و «آمین» حیاتی مشتق شده است. خود این عبارت به تنهایی گویای اهمیت ویتامین‌ها در بدن است. ویتامین‌ها مواد الی هستند که بدن انسان برای سوخت‌ساز صحیح و رشد کافی به آنها نیاز حیاتی دارد و کمبود این گروه عناصر حیاتی باعث می‌شود شخص دچار بیماری‌های متعددی شود. ویتامین‌ها در بدن به‌طور مستقیم انرژی تولید نمی‌کنند اما اکثر کنش‌های طبیعی بدن نیازمند به آنهاست.

عوارض کمبود ویتامین‌ها

کمبود هر نوع از ویتامین‌ها باعث عوارض خاصی در بدن می‌شود. مثلا کمبود شدید ویتامین A باعث می‌شود که سیستم بینای به شدت آسیب دیده، عملکرد سیستم گوارش با مشکل مواجه شده و پوست هم آسیب‌پذیر می‌شود. ویتامین‌ها گروههای مختلفی دارند و اشاره به ویتامین A در اینجا تنها یک نمونه بود. آنچه اهمیت دارد این است که عوارض کمبود ویتامین‌ها مدتها پس از کمبود آن در بدن خود را نشان می‌دهد و متاسفانه در بسیاری از مواقع پس از بروز عوارض شروع یا تشدید مصرف آن نوع از ویتامین باعث رفع سریع آن عارضه نخواهد شد. برای مثال بین کمبود ویتامین D و بروز سرطان‌ها ارتباط اثبات شده‌ای وجود دارد از همین‌رو بعد از گرفتار شدن به هر یک از سرطان‌ها مصرف ویتامین D  ممکن است در درمان این بیماری پرهزینه تاثیر چندانی نداشته باشد.

 

علت کمبود ویتامین‌ها در بدن

اکثر ویتامین‌ها به صورت طبیعی توسط بدن تولید نمی‌شوند و باید از طربق مواد مغذی موجود در تغذیه صحیح به بدن برسد. سوء تغذیه، سبک زنگی ناسالم و عدم دسترسی به مواد مغذی طبیعی مهمترین علت کمبود ویتامین‌ و همچنین سایر مواد مغذی در بدن است. بهترین روش جلوگیری از کمبود ویتامین‌ها در بدن مصرف روزانه و پیوسته غذاهای دارای مواد مغذی است.

امروزه سوء تغذیه به معنی گرسنگی نیست. قبلا اگر در مورد سوء تغذیه صحبت می‌شد اولین ذهنیت ایجاد شده کمبود مواد غذایی کافی در سفره خانوارها بود اما امروز سبد غذایی خانواده‌ها متنوع‌تر و دربسیاری از موارد به همان اندازه از مواد مغذی خالی‌تر شده است. رشد تولید مواد غذایی صنعتی‌، زندگی در شهرهای بزرگ و شلوغ و به تبع آن تغییر ذائقه به سمت غذاهای فست‌فودی، سبک زندگی نامناسب، مصرف تنقلات و شبه‌ غذاها به جای غذا و میوه‌های طبیعی از مهمترین عوامل کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن است.

اهمیت مکمل‌های غذایی در تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی

یکی دیگر از روش‌های مطمئن و پایدار رفع کمبودهای عناصر مهم غذایی در بدن استفاده از مکمل‌های حاوی مواد مغذی طبیعی است. این مکمل‌ها انواع مختلف دارند و بر اساس نوع تولید آن می‌تواند حاوی یک یا چند گروه از مواد مغذی یا ویتامین‌ها باشد. مکمل‌های غذایی فوراورلوینگ در بین شرکت‌های تولید کننده مکمل‌های ارگانیگ سالهاست که توسط متخصصین تغذیه و پزشکان استفاده و توصیه می‌شود. مکمل غذایی نیچرمن فوراور لوینگ یکی از بهترین مکمل‌هایی  است که مصرف روزانه آن می‌تواند بخش قابل توجهی از کمبودهای مواد مغذی بدن را جبران کند.

  • فروشگاه آبیکال
  • خرداد 3, 1401
  • 185 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

بستن
مقایسه